privatne znacky

Sú potravinárske výrobky pod privátnymi značkami reťazcov kvalitné?

Kedysi som si rada prezerala letáky, ktoré nám prichádzali do schránok. Bol to taký relax, pri ktorom som si hovorila, čo všetko nepotrebujem 😉 Teraz už nepotrebujem ani tie letáky, takže nám ich do schránky nehádžu. No ale v tých letákoch veľakrát vidíme v akcii výrobok klasický a vedľa výrobok so značkou obchodného reťazca, teda pod privátnou značkou.

Čo je to privátna značka?

Kto nakupuje v supermarketoch a chce ušetriť, tak si zvyčajne vyberie z podobných výrobkov lacnejší variant a tým býva v drvivej väčšine výrobok balený pod značkou obchodného reťazca, teda privátna značka.

Veľakrát reťazec predáva rovnaký výrobok aj pod značkou výrobcu, aj pod značkou reťazca. Príklad: Junior Coop Jednota výživa dojčenská jablko – karotka – banán (privátna značka reťazca Coop, výrobca Novofruct) a Ovko výživa dojčenská jablko – karotka – banán (výrobca Novofruct).

Výrobky, ktoré sú balené pod značkami obchodných reťazcov bývajú štandardne lacnejšie a veľakrát majú iné zloženie ako výrobky pod značkou výrobcu. Môže sa to týkať aj prídavných látok, ale aj bežných súčastí potravín – obsah tuku, vody, a podobne.

Niekedy výrobcovia vyrábajú rovnakú várku pre vlastnú značku, aj pre značku reťazca (napr. mlieko), len menia obaly. Inokedy výrobcovia vyrobia pre reťazec várku s „horšími“ parametrami a pre svoju značku s „lepšími“ parametrami (napr. párky sa líšia obsahom mäsa). Aby ale bolo jasné, hygiena a kvalita v zmysle dodržiavania platnej legislatívy ostáva zachovaná.

Nižšia cena výrobkov balených pod nejakým reťazcom sa dosahuje tým, že reťazec si zvyčajne dodáva vlastné obaly a výrobca s týmto nemá spojené náklady a plus má stáleho odberateľa, ktorý odoberá veľké množstvá. Ďalším faktorom zníženia ceny býva veľakrát jemná zmena v receptúre/obsahu daného výrobku. A možno aj niečo iné.

Aké rozdiely môžeme nájsť pod privátnymi značkami?

Na príkladoch nájdených v niektorých reťazcoch popíšem, aké rozdiely som ponachádzala:

  • Napríklad balené mleté mäso vyrábané pod značkou reťazca obsahovalo viac tuku (v percentách) ako mäso so značkou výrobcu. Lebo v prípade mäsa je tuk lacnejší ako svalovina.
  • V prípade mliečnych výrobkov sa platí za tuk. Tuk je drahší ako voda, v mliečnych výrobkoch je nositeľom chuti. Takže napr. v kyslej smotane balenej pre reťazec bolo nižšie množstvo tuku (napr. 10 %) ako v smotane od výrobcu (napr. 14 %). Podobné to môže byť s maslami, jogurtami, či syrmineúdená parenica od reťazca mala 30 % tuku, od výrobcu 40 % a stále to bol stredne tučný syr.
  • Ale také plnotučné mlieko kúpime rovnaké, či bude pod značkou Rajo (výrobca), Tesco (reťazec) alebo Lidl (reťazec). Tam sa meniť nič nedá. Proste ide to na jednej výrobnej linke, len sa menia obaly.
  • V prípade margarínov bolo v reťazcovom balení napr. menej tuku (a tým pádom viac prídavných látok, aby ten tuk s vodou udržali pokope), lebo tuk je drahší ako voda.
  • Slepačie vajíčka pod privátnou značkou boli menšie (trebárs veľkosť M oproti L-kovej nereťazcovej), aby stáli menej. Keď sú vedľa seba dve balenia vajec rôznej ceny, spotrebiteľ si zvyčajne kúpi tie lacnejšie. Veď komu by napadlo, že vajcia bývajú balené podľa rôznych veľkostí?
  • Bravčová masť balená pre reťazec bola chemicky stabilizovaná syntetickým antioxidantom – butylhydroxytoluénom (BHT) a bola lacnejšia oproti „čistej“ bravčovej masti.
  • Lacnejšie gumené medvedíky balené pod značkou reťazca mali syntetické farbivá, kdežto drahšie pod značkou výrobcu farbivá prírodné.
  • Napr. u sladkostí – banány v čokoláde mali v reťazcovom balení 1 % banánu, vo výrobcovom cez 10 %.
  • V prípade alkoholických nápojov môže byť v reťazcových fľašiach menej etanolu (opäť lebo etanol je drahší ako voda). Ale vždy je to napísané na obale, čiže treba čítať.
  • V prípade kečupu bol ten od reťazca konzervovaný chemicky, kým od výrobcu sa dal kúpiť kečup konzervovaný iba tepelne – sterilizáciou.

    Ale opäť pripomínam – čítajte si zloženia. A ak vedľa seba vidíte podobné výrobky, prečítajte si obaly všetkých a vyberte si ten najlepší. Neexistuje pravidlo, že privátna značka = lepší výrobok alebo privátna značka = horší výrobok.

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *